Jedná sa o poškodenie druhej vrstvy kože (dermy). Jazva vzniká ako výsledok hojenia kože. Telo sa snaží zaceliť ranu tým, že vytvorí krvnú zrazeninu a následne obnovuje tkanivá. Nastáva teda proces hojenia, pri ktorom zohrávajú dôležitú úlohu fybroblasty- čiže bunky tvoriace kolagén. Práve kolagén poskytuje koži jej pružné vlastnosti. Za ideálnych podmienok nastáva úplné obnovenie tkanív.

Kolagénové bunky

Keďže sa telo snaží vyriešiť akútnu situáciu, kolagénové bunky zaceľujúce ranu nemusia byť uložené tak, aby splynuli so zvyškom kože. Výsledkom je, že normálne kožné tkanivo je nahradené prakticky čistým kolagénnym tkanivom , v ktorom chýbajú elastické vlákna. Jazva je preto vždy tuhšia ako normálna koža. Keď telo nahromadí kolagénu viac, jazva je vystúpenejšia, keď menej, ostáva na tele priehlbina.

Typy a vzhľad jaziev

Základné typy jaziev sú: keloidné, hypertrofické, atrofické, jazvy po akne, popáleniny. O tom ako bude jazva vyzerať rozhoduje veľkosť a hĺbka poranenej oblasti, vek človeka, genetická predispozícia a i. Jazva nespôsobuje len estetický problém ale môže zasahovať do hlbších štruktúr a zanechať stopy. Napríklad operačná jazva v oblasti brucha môže spôsobiť adhézie (vzrasty) a tým ovplyvniť nie len pružnosť a pohyblivosť štruktúr v jej bezprostrednej blízkosti ale aj funkciu blízkych orgánov.

Liečba z pohľadu fyzioterapie

Spôsobov ako liečiť jazvu je mnoho. Od krémov na predpis až po chirurgickú liečbu. Z pohľadu fyzioterapie sa jazva lieči manuálnym ošetrením zjazvenej oblasti. Povrchové jazvy sú v úrovni jazvového tkaniva pozdĺžne a priečne naťahované. Následne sa ošetrujú hlbšie časti a okolité tkanivo za účelom obnovenia elasticity (pružnosti) tkanív. Medzi doplnkové terapie sa vo fyzioterapii používa napr. aplikácia kineziotejpov.

Ako to vyzerá v praxi?

Vo fyzioterapeutickej praxi je vyšetrenie a následná terapia jaziev neodmysliteľnou súčasťou terapie. Ak má napríklad klient problémy v krížovej oblasti a má jednoducho povedané len malé jazvičky po artroskopickej operácii žlčníka, aj tieto jazvy musia byť terapeutom skontrolované respektíve ošetrené aby sme eliminovali možné príčiny bolesti.

Ak napríklad do ambulancie príde mamička s bolesťami v krížoch a je po sekcii, fyzioterapeut si zdiagnostikuje a následne ošetrí jazvu aby eliminoval možné príčiny bolesti chrbta.

Zápcha, ktorá bežne nasleduje po apendektómii- v niektorých prípadoch môže jednoduchá manipulácia okolo operačnej jazvy obnoviť normálnej črevnej pasáži.

Dyspareunia po epistotómii, ktorá bráni sexuálnemu styku- jediný liečebný zásah do jazvového tkaniva môže byť dostačujúci k obnoveniu normálneho stavu pacientky.